Til stede:  Kirsten A, Helle B M, Morten, Signe (facilitator), Bjarne, Knud Erik, Thomas R, Bente B-H, Jesper, Anders W, Palle, Aase
Afbud: Bodil, Karen R


Tid – ca.

Emne

referat

19.00

1:  Godkendelse af dagsorden og valg af referent til næste møde

Formalia og komme til stede
Anders W er referent.  Referent til næste møde, Tovholder til næste møde.

Dagsorden godkendt
Kirsten A refererer næste møde i landbrugs-koo
Bente B-H og Anders er tovholdere

19.10

2: Rykke rundt på arbejds-ressourcer

Forslag v/Anders W. Se bilag

Anders underbyggede problemstillingen og anmodningen om, at nogle af de teams, der havde fået flere arbejdsressourcer hjalp, der hvor det kneb med at få opgaverne gjort. Hele landbruget har færre arbejdsressourcer end tildelt af hovedkredsen. 71 i stedet for 76. Indenfor landbruget er der alligevel teams, der har flere ressourcer end tildelt på koo-mødet i februar. Konsekvensen er, at vi står med nogle vitale opgaver, der ikke kan blive udført, hvis andre teams ikke får flere arbejdsressourcer. Det gælder bl.a. grønthøsterteamet, markgrønt og drivhusteamet. En del af problemet forsøger vi at løse internt i landbruget ved at anmode teams, der har flere ressourcer end tildelt, om at hjælpe de betrængte teams. Det gælder skovhaven (1½ i overskud), biodiversitet/frugthaven (½ i overskud), maskin/kompost (½ i overskud), Høns (½ i overskud). Hvis man har personlige ressourcer til det, kan man alligevel godt fortsætte i det ønskede teams, men så med interessetimer. Teams/personer bedes melde tilbage inden juni omkring hvor meget hjælp, de kan byde ind med.
Hjælpen i grønthøsterteamet kan godt være i eftermiddags- eller aftentimerne. Herefter må om nødvendigt den supplerende hjælp søges udenfor landbrugsområdet.
Morten melder ind, at arbejder og/eller frivillige i marken evt. godt kan hjælpe til med høsten. Anders vil imidlertid gerne have en garanti, så køkkenet kan kalkulere med, at de får de varer, de har bestilt.

 

Frivillige til landbruget

Woofers/frivillige. Se orientering på Podio

De to første frivillige er startet. Freja bliver i to uger, Emma noget længere. En tredje, Pierre kommer fra 20 maj og frem til  9.juni

19.20

3: Ekstra budget på 11.000 kr. til drivhuset

Se vedlagt bilag om forklaring. OBS Læs også Kenneths forslag og Bentes svar på Podio

På baggrund af diskussionen på Podio er det et væsentlig mindre beløb, der bliver bedt om. 3000,- kr + løbende forbrugsafgifter (el).
Der var velvilje i forhold til projektet, men udgiftssiden på budgettet kunne ikke ensidigt øges. Det må sammenholdes med en forventet nogenlunde garanteret indtægt.
Der arbejdes videre henimod en detaljeret ansøgning, og der blev givet udtryk for en stærk opbakning.

19.35

4:  Forslag til løsning af birum

Se bilag fra Helle Bi

Landbruget bakker også op om bestræbelserne på at få opfyldt bigruppens ønsker;
Altså: At de ansvarlige for stuehusets varmeforsyning, sammen med fællesgårdsgruppen, og bigruppen laver en holdbar plan for rummet på kort og længere sigt.
Der arbejdes bl.a. på muligheden for at erstatte olietanken med nogle varmepumper. Det er jo afgørende at olietanken ikke er i det rum, hvor bigruppen skal arbejde. Og varmepumperne vil også kunne bidrage til opvarmning og ventilering i stuehusets lokaler.

19.55

5: Placering af boldbane

Opfølgning fra sidst

Der er ikke arbejdet videre med sagen siden sidst. Hverken Louise eller Kennet fra den nedsatte ad-hoc gruppe var til stede dette møde.

20.00

Kort pause

 

 

20.10

6: Budget og regnskab første kvartal

Se udsendt materiale fra Knud Erik
Fremlæggelse v/Knud Erik

Dette er blot en oversigt over de løbende udgifter og indtægter, som de forskellige teams har indflydelse på.
I princippet balancerer landbrugsbudgettet. Men egentlig er der et underskud på cirka 150.000 kr., når renter, afdrag, forsikringer med videre medregnes.
Derfor betyder et overskud i et team ikke, at man så kan bruge pengene til nye investeringer. Underskuddet skal dækkes, og overfor banken og finanstilsynet er vi i højrisikogruppen.

20.25

7: Nominering til hovedkredsen

Anders og Bjarne (?) har taget deres tørn og har brug for afløsning. Husk at forberede dette.

Beslutning: Nye hovedkredsmedlemmer udpeges på et møde for alle landbrugets teammedlemmer. Der kan indkaldes som sidst i forbindelse med et landbrugskoo, helst det næste i juni, men forinden skal vi ved personlige henvendelse finde frem til egnede personer, der også er villige til at påtage sig hvervet.

21.00

8: Spørgsmål til statusberetnin-ger

Herunder eventuelt nyt fra teams, der ikke har opdateret deres status.

Ingen status fra markgrønt. Der er dannet selvorganiserende teams, nogen lidt en fortsættelse fra sidste år, rodfrugt, sellerier, jordbær, gulerødder og kål. Skemaer er lagt ud, men få har skrevet sig ind. Arbejdet er jo heller ikke rigtig kommet i gang endnu.
Det gør det i høj grad i de kommende uger, så der er sendt ’rykkere’ ud.
Der savnes statusrapport fra skovhaven.
[udenfor referat: status beretningerne kan bl.a. følges på amatørhjemmesiden www.permatopiavisen.dk. Jeg vil meget gerne følge med i, hvad der arbejdes med i de forskellige teams, så derfor er det dejligt, når I sender nogle fortællende referater]

 

 10. Evt

 

Landbrugets rolle i Permatopia bør snart diskuteres i et større fællesmøde. Også markgrønt og selvforsyning. Butikken vil køre mest på selvbetjening i den næste cirka måned, men i hver tilfald ikke længere, når jordbærsæsonen er over os.

21.15

11. Evaluering og afslutning

 

Tak til Signe for en behagelig styring og facilitering af mødet, og til Kirsten for det solide forarbejde, så det hele klappede.