LANDBRUGS KOO MØDE d. 23.02.2021
Til stede: Anders W, Bodil, Jessica, Bjarne, Helle, Karen K, Karen R, Jesper, Kirsten, Kenneth H, Thomas R, Aase, Bente, Palle, Søren T (mødeleder).
PUNKT 1: Godkendelse af dagsorden og valg af referent + ref til næste gang
Godkendt dagsorden, men punktet om får ikke aktuelt længere
Referent til næste gang: Kirsten
PUNKT 2: til og fra hovedkredsen
Snak om de forskellige Områdejusteringer.
Snak om forsyning og økonomi skal slås sammen.
Fælles arbejdssøndage er der stemning for, men det er ikke helt besluttet, hvor fast eller fleksibelt det skal være.
Indførelse af fællesmøder igen, bliver også taget op på næste møde.
PUNKT 3: Fordeling af arbejdsressourcer
Ressource-tildeling.er samlet for landbruget blevet til 76 x 2, som det ser ud nu. Men vi afventer endnu beboer-ønskerne fra Inger her til aften.
Mail fra Inger angiver 70,5 - men mailen videresendes til grupperne og Jesper, Bodil og Jesper snakker videre, herefter kontaktes Inger.
Høns: har brug for 7 i stedet for 8, så de afstår 1 arbejdsressource (til hvem?)
Gamle permanente bede: kan klare sig med 3
Nye permanente bede: kan få 1 fra de gamle, så de ender på 6
Flerårige grøntsager: tilfreds med tildeling
Markgrønt: vi må få det til at fungere med det vi får - uanset hvad vi får. Handler mere om at få nok ud af det vi får tildelt. Vi er dog meget afhængige af, at der kommer nogen i sommerferien. Lander fint på 21.
Drivhus: 8,5 er lidt i underkanten. 1 af medlemmerne er på sygeorlov og 1 flytter snart… så der må gerne tænkes på at hente vikarer ind.
Maskiner og kompost: det er ikke så meget antallet af arbejdere, men derimod fleksibilitet! Antallet er passende nok.
Frugthaven: 8 er tildelt og passer fint. Og hvis arbejdssøndagene
Biodiversitet: Ønsker sig 1,5 tildelt - jo flere jo bedre- men fint med 3x50%
Skovhaven: Har søgt 5, men sidst blev vi enige om, at hvis der skulle nedprioriteres skulle det være i denne gruppe, og lige nu står fordelingen til 2,5.
Skoven: synes ikke vi skal bruge fællesressourcer, men det er godt at have en tovholder på en halv stilling - Kenneth H har budt ind på den.
Bier: 2, er fint.
Andet:
Vi kunne godt tænke os, at man løbende eller mere flydende kan få rokeret grupperne imellem, hvis man mangler ressourcer, eks. Pga sygemelding, eller andet, så man ikke skal mangle folk gennem en hel sæson. Tages op på KOO-møderne. Der er ofte brug for løbende justeringer.
Det skal være legalt at låne nogen mennesker/ressourcer et sted fra, og bruge et andet sted for en periode - men hvordan? Arbejdssøndage kan virkelig træde ind her!
Forslag omkring ressource-fordelings-proces til SOC-BÆR:
At man kun skal melde tilbage med skemaet, hvis man ønsker at flytte sin arbejdsindsats.
PUNKT 4: Budget 2021
Vi ser gerne, at hvert team kan have sit eget budget. Se eksempel fra drivhuset.
Der tages en snak med hver enkelt team, hvor tingene gås igennem, hvad de skal bruge pengene på. Snakken bliver med Karen R, Knud Erik og Anders
Vi skal være sikre på at man kan få til de udgifter der er, men det skal vi lige have på plads.
Ændring af regnskabs-praksis. Vær gode til at føre regnskab og hold styr på udgifterne - hvert team for sig.
Indtægts-siden er ikke de forskellige teams ansvar.
Allerede ved købet - tænk over hvordan vi fordeler det. Rasmus skal bogføre herefter. Så vi kan se hvordan de forskellige teams hænger sammen.
Markgrønt og kompost/maskiner har et iboende problem med deres budgetansvar, idet ansvaret også er Mortens, og det derfor er uklart, “hvem der bestemmer”. Kirsten indkalder Jessica, Jesper og Morten til møde om muligt og forsøger at skabe lidt større klarhed om økonomi og generel planlægning. (se også punkt 5)
Generelt ønskes mere gennemsigtighed/gennemskuelighed.
Meld tilbage til Anders hvis der er uoverensstemmelser med hensyn til budgetteringen.
PUNKT 5: Økonomisnak med bestyrelsen
Søndag kl. 16 er der møde og inden da, skulle vi gerne få et overblik over nedenstående punkter.
Opfordring til at hjælpe bestyrelsen med risiko-styring.
A) Forventede udgifter og indtægter for almindelig drift i 2021
B) Større truende udgifter, som ikke kan rummes inden for det almindelige driftsbudget. F.eks. maskiner, der er i høj risiko for at bryde sammen og kræver store reparationer eller udskiftning,
C) Større udgifter, der anses for nødvendige, men som ikke kan rummes inden for det almindelige driftsbudget f.eks. udsugning i køkkenet
D) Områdernes umiddelbare tanker om investeringer, der kan betyde væsentligt forbedrede arbejdsgange og/eller forøget indtjening.
Ingen kommentarer, udover at det primært er Mortens vurdering om der skal stå noget ved punkt B eller C.
Bodil til punkt C: vinterlagringsmuligheder! Men generel oplagring. Bjarne tilslutter sig og siger at det er medtænkt i frugthavens årshjul at bygge opbevaring.
Til punkt D: Så og priklehuset er en kommende stor investering.
PUNKT 6: Får
Punktet udgår
PUNKT 7: Såning og prikling
Det nye rum er færdigt og der er så småt blevet sået allerede.
Rummet er for alle grupper, så der skal blot kordineres. Hver gruppe står selv for vanding etc. og der skal være en ansvarlig for hver gruppe, så man kan kontakte.