Referat af møde I landbrugs-KOO onsdag d. 25. januar
2023, kl. 19.00 i Loen
Facilitator: Signe Glahn (indtil 20.45),
Tovholder: Jessica Di Nota
Til stede: Anders W, Lene V, Bodil E,
Helle Bi, Inga, Aase, Thomas R, Jessica, Jesper L, Bodil K, Palle Kirsten A
Tid – ca. |
Emne |
Nærmere indhold |
Formål og ansvarlig |
19.00 |
1: Godkendelse af dagsorden og
valg af tovholder + referent til næste møde |
-
Velkommen ! -
Formalia, godkendelse af dagsorden. -
Referent og Tovholder til næste møde. |
Næste møde er d. 27. Feb Jesper er referent og
tovholder på næste møde. Det er dog lidt usikkert, om det giver mening med
møde den dag. Der er mange (mulige) afbud, og måske emner, der egner sig
bedre til mindre formater. Det afgøres inden mødet. |
19.05 |
2: Opfølgning på ref. fra sidste
møde |
Er der bemærkninger til sager, der blev diskuteret på
sidste L-Koo? Er der blevet handlet på evt.
handlingspunkter? -
Vedligehold af området
foran laden/grisehuset (har det været oppe i HK?) -
Oprettelse af
vand-team på tværs af landbrugsgrupper - forslag til HK? (Palle) |
Opfølgning. (Alle) Referat fra sidst: Første punkt har ikke været i HK (glemt) Det kommer på næste møde. Vandteam er kommet med i arbejdsfordelingen. Anne T har erklæret sig
villig til at være en del af teamet. |
19.15 |
3. Forslag om fast årlig betaling/pris på varer mellem køkken og landbrug
|
Se bilag
|
Beslutning (Anders, Bodil,
Kirsten, Tove) Spm: Er køkkenet
indforstået med prisen? Ja. Spm: Kan
køkkenet bare rydde marken eller drivhuset for noget, og så er der ingenting til
andre? Svar: Der vil være et samarbejde, som sikrer, at alles interesser
balanceres. Områderne byder ind med mængder. Spm: Hvad med
budget og regnskab for de enkelte områder? Svar: Umiddelbart bliver det ikke
muligt at følge helt op eller fremover at lægge budget. Bemærkning: Der skal findes en
måde at evaluere løbende og ved årets afslutning og mellem parterne. Bestyrelsen har ikke truffet
formel beslutning om det endnu. Det kan formentlig træde i kraft 1.3. Forslaget er vedtaget. |
19.30 |
4: Eventuelle ændringer i fordeling og
prioritering af arbejdskraft i de forskellige landbrugsteams. |
Nu hvor Permatopia
har fundet den nye gartner og har haft tid til at tale lidt med ham om den
kommende sæson, ser I så behov for forandringer i bemandingen af jeres teams
- antallet af personer i de forskellige teams - indbyrdes i landbruget? Der er ikke tale om at få flere ressourcer,
men om hvorvidt I vil prioritere jeres arbejdskraft anderledes end sidste år. Sidste års
ressourcefordeling: https://www.permatopiavisen.dk/koo/november22-bilag/Sidsteaarsoversigt.pdf |
Udvikling/sparring. Der er fortsat en del usikkerheder
om, i hvilket omfang der vil blive ”lagt om” og hvilke ændrede
arbejdskraftbehov, det vil afføde. Der er dog enighed om, at vi
skal forvente at have brug for samme antal ”medarbejdere”. Der vil måske blive ændringer
i den måde, vi arbejder på: Flere fælles arbejdsdage; større variation mht arbejdstidspunkter, mulighed for mere indføring i nye
metoder v/Anders Gartner osv. Jesper: Vi skal passe på ikke
at tale den hidtidige måde at producere på ned. Den vil fortsætte og er
fortsat vigtig. Det er ikke ”det kedelige” og ”det sjove”, men en række
forskelligartede opgaver, der skal løses. AW: Hvert team, der vil levere
til køkken og restauranter skal have en ”IT-ansvarlig”, der kan lægger de
varer, der er til rådighed ind på de dertil hørende Googlesheets. |
19.45 |
5. Kompost |
Kompost-teamet er opløst – hvordan skal vi gribe det
kommende år an? -
Komposteringsmetoder. -
Samarbejder. -
Placering af kompostmiler. -
Opbevaring af materiale til kompost. -
Budget. |
Der er masser af faglige og
praktiske spørgsmål vedrørende kompost, men der er ikke rigtigt noget
fungerende kompostteam. Forslaget går på at opløse
kompostteamet og lade hvert område stå for egen kompost. Dem, der bruger
kompost er: FRUGT, får fra hønsene; Drivhuse, anskaffer selv?;
GPER får fra mark; MARK, laver med Pil mm; NPER laver selv. FLER laver selv. |
20.10 |
Kort pause |
|
|
20.20 |
6. Ad-hoc gruppe til landmandsopgaver |
Nedsættelse af en gruppe på x antal personer der kan
stå for diverse opgaver inden 1. Marts: -
Bestilling af småplanter -
Udarbejde et omlægningsbudget for i år (dvs. regne på
udgifter til jord/kompost/pap og nødvendigt maskinel -
Gå i dialog med bestyrelsen |
Jessica vil gerne bestille
planter. Nogen skal beslutte og lægge
budget for omlægning. Jesper og Kirsten primært og Anders og Thomas R på delopgaver.
Kirsten står som bindeled til bestyrelsen. Frødatabasen har nu eet brugernavn og eet password.
Gå igennem Bodil K og Leif S. |
20.35 |
7. Afrunding |
Evaluering og afslutning |
(alle) |
|
|
EVT GODNAT J |
Bodil K: Bekymringspunkt:
Rådyr: De bliver mere og mere nærgående. Skal vi flytte hegn fra pileanlægget
og rundt om grønsagerne i stedet? Eller finde en anden løsning? Punktet sættes på dagsorden
næste møde. Bodil K forbereder punktet med Casper C (håber vi). Traktorkørsel efter Mortens
afsked. Hvem skal gøre det? Kirsten spørger Jens. Hønsefoder: Ligger på gulvet i
laden. KA har bedt Hønsefolket finde anden placering. Palle minder om at de
blå containere kan tippes ved tryk på en fodpedal. Jesper: Vil erindre om, at de
mange nye opgaver, der følger af at vi ikke har Morten, men en ny gartnerlærling
er en fælles opgave, ikke kun Markgrønts opgave. Der er mange opgaver, som
skal løses af os selv, fordi vi ikke har Morten, og Markgrønt er ikke mange
mennesker, og de, der er, laver også andet. |