Referat af møde I landbrugs-KOO onsdag d. 25. januar 2023, kl. 19.00 i Loen

Facilitator: Signe Glahn (indtil 20.45), Tovholder: Jessica Di Nota

Til stede: Anders W, Lene V, Bodil E, Helle Bi, Inga, Aase, Thomas R, Jessica, Jesper L, Bodil K, Palle Kirsten A

Tid – ca.

Emne

Nærmere indhold

Formål og ansvarlig

19.00

1:  Godkendelse af dagsorden og valg af tovholder + referent til næste møde

-        Velkommen !

-        Formalia, godkendelse af dagsorden.

-        Referent og Tovholder til næste møde.

Næste møde er d. 27. Feb

 

Jesper er referent og tovholder på næste møde. Det er dog lidt usikkert, om det giver mening med møde den dag. Der er mange (mulige) afbud, og måske emner, der egner sig bedre til mindre formater. Det afgøres inden mødet.

19.05

2: Opfølgning på ref. fra sidste møde

Er der bemærkninger til sager, der blev diskuteret på sidste L-Koo? Er der blevet handlet på evt. handlingspunkter?

-        Vedligehold af området foran laden/grisehuset (har det været oppe i HK?)

-        Oprettelse af vand-team på tværs af landbrugsgrupper - forslag til HK? (Palle)

Opfølgning. (Alle)

Referat fra sidst:

Første punkt har ikke været i HK (glemt) Det kommer på næste møde.

Vandteam er kommet med i arbejdsfordelingen. Anne T har erklæret sig villig til at være en del af teamet.

19.15

3. Forslag om fast årlig betaling/pris på varer mellem køkken og landbrug

Se bilag

Beslutning (Anders, Bodil, Kirsten, Tove)

Spm: Er køkkenet indforstået med prisen? Ja.

Spm: Kan køkkenet bare rydde marken eller drivhuset for noget, og så er der ingenting til andre? Svar: Der vil være et samarbejde, som sikrer, at alles interesser balanceres. Områderne byder ind med mængder.

Spm: Hvad med budget og regnskab for de enkelte områder? Svar: Umiddelbart bliver det ikke muligt at følge helt op eller fremover at lægge budget.

Bemærkning: Der skal findes en måde at evaluere løbende og ved årets afslutning og mellem parterne.

Bestyrelsen har ikke truffet formel beslutning om det endnu. Det kan formentlig træde i kraft 1.3.

Forslaget er vedtaget.

19.30

4:  Eventuelle ændringer i fordeling og prioritering af arbejdskraft i de forskellige landbrugsteams.

 

 

 

Nu hvor Permatopia har fundet den nye gartner og har haft tid til at tale lidt med ham om den kommende sæson, ser I så behov for forandringer i bemandingen af jeres teams - antallet af personer i de forskellige teams - indbyrdes i landbruget?  Der er ikke tale om at få flere ressourcer, men om hvorvidt I vil prioritere jeres arbejdskraft anderledes end sidste år.

 

Sidste års ressourcefordeling:

https://www.permatopiavisen.dk/koo/november22-bilag/Sidsteaarsoversigt.pdf

 

Udvikling/sparring.

Der er fortsat en del usikkerheder om, i hvilket omfang der vil blive ”lagt om” og hvilke ændrede arbejdskraftbehov, det vil afføde.

Der er dog enighed om, at vi skal forvente at have brug for samme antal ”medarbejdere”.

Der vil måske blive ændringer i den måde, vi arbejder på: Flere fælles arbejdsdage; større variation mht arbejdstidspunkter, mulighed for mere indføring i nye metoder v/Anders Gartner osv.

Jesper: Vi skal passe på ikke at tale den hidtidige måde at producere på ned. Den vil fortsætte og er fortsat vigtig. Det er ikke ”det kedelige” og ”det sjove”, men en række forskelligartede opgaver, der skal løses.

 

 

AW: Hvert team, der vil levere til køkken og restauranter skal have en ”IT-ansvarlig”, der kan lægger de varer, der er til rådighed ind på de dertil hørende Googlesheets.

19.45

 

5. Kompost

Kompost-teamet er opløst – hvordan skal vi gribe det kommende år an?

-        Komposteringsmetoder.

-        Samarbejder.

-        Placering af kompostmiler.

-        Opbevaring af materiale til kompost.

-        Budget.

Der er masser af faglige og praktiske spørgsmål vedrørende kompost, men der er ikke rigtigt noget fungerende kompostteam.

Forslaget går på at opløse kompostteamet og lade hvert område stå for egen kompost. Dem, der bruger kompost er: FRUGT, får fra hønsene; Drivhuse, anskaffer selv?; GPER får fra mark; MARK, laver med Pil mm; NPER laver selv. FLER laver selv.

20.10

Kort pause

 

 

20.20

6. Ad-hoc gruppe til landmandsopgaver

Nedsættelse af en gruppe på x antal personer der kan stå for diverse opgaver inden 1. Marts:

-        Bestilling af småplanter

-        Udarbejde et omlægningsbudget for i år (dvs. regne på udgifter til jord/kompost/pap og nødvendigt maskinel

-        Gå i dialog med bestyrelsen

Jessica vil gerne bestille planter.

 

Nogen skal beslutte og lægge budget for omlægning. Jesper og Kirsten primært og Anders og Thomas R på delopgaver. Kirsten står som bindeled til bestyrelsen.

 

Frødatabasen har nu eet brugernavn og eet password. Gå igennem Bodil K og Leif S.

20.35

7. Afrunding

Evaluering og afslutning

(alle)

 

 

EVT

 

 

GODNAT

J

Bodil K: Bekymringspunkt: Rådyr: De bliver mere og mere nærgående. Skal vi flytte hegn fra pileanlægget og rundt om grønsagerne i stedet? Eller finde en anden løsning?

Punktet sættes på dagsorden næste møde. Bodil K forbereder punktet med Casper C (håber vi).

Traktorkørsel efter Mortens afsked. Hvem skal gøre det? Kirsten spørger Jens.

Hønsefoder: Ligger på gulvet i laden. KA har bedt Hønsefolket finde anden placering. Palle minder om at de blå containere kan tippes ved tryk på en fodpedal.

Jesper: Vil erindre om, at de mange nye opgaver, der følger af at vi ikke har Morten, men en ny gartnerlærling er en fælles opgave, ikke kun Markgrønts opgave. Der er mange opgaver, som skal løses af os selv, fordi vi ikke har Morten, og Markgrønt er ikke mange mennesker, og de, der er, laver også andet.